Handleidingen
Bestelling afhandelen
Lees hier alles over het afhandelen van een bestelling voor je Appset Webshop
Bestellingen overzicht
In het dashboard zie je een overzicht van de laatst geplaatste bestellingen. Dit staat onder de kop 'Laatste bestellingen'. Vanuit hier kun je drie dingen doen
- Direct naar de bestelling door op de bestelling regel te klikken.
- Naar het overzicht door op de button 'Alle' te klikken.
- Naar het overzicht door in het menu op 'Bestellingen' te klikken.
In het overzicht kun je alle bestellingen inzien, gesorteerd op bestelnummer, met de meest recente als eerst. Hierin zie je het bestelnummer, de naam van de klant, het totaalbedrag van de bestelling, de status van de bestelling en de datum van het plaatsen ven de bestelling. Ook in dit overzicht is het mogelijk om een regen aan te klikken om de details van een bestelling in te zien.
Overzicht uitdraaien
Ook een mogelijkheid in het overzicht is het snel uitdraaien of downloaden van de pakbonnen en/of facturen van meerdere bestellingen.
Om dit te doen selecteer je aan de linkerkant in de regel van bestellingen het vierkantje, zo vink je deze aan. Dit kun je met meerdere regels doen. Vervolgens kun je rechtsboven in het scherm zien hoeveel je er geselecteerd hebt, en dit menu open vouwen. Alternatief kun je in de kopregel van de tabel de checkbox aanvinken om alle bestellingen te selecteren, of in het submenu alle bestellingen met een bepaalde status te selecteren.
Vervolgens kun je vier opties kiezen om te doen:
- Draai pakbon uit: Dit opent een printscherm om alle pakbonnen van de geselecteerde bestellingen uit te draaien.
- Draai factuur uit: Dit opent een printscherm om alle facturen van de geselecteerde bestellingen uit te draaien.
- Download pakbon: Dit download alle geselecteerde pakbonnen als een pdf-bestand.
- Download factuur: Dit download alle geselecteerde facturen als een pdf-bestand.
Bestelling details
Als een bestellingsregel wordt aangeklikt, wordt de bestelling details pagina geopend. Hierin zijn alle details van een bestelling te vinden. In de kaart 'Bestel details' staan de relevante gegevens voor de huidige status van de bestelling. Om alle details in te kunnen zien kun je onderin deze kaart op 'Alle besteldetails' klikken.
In het overzicht 'Producten' staan alle bestelde producten met de relevante prijs op het moment van bestellen. Met de dan geldende BTW en verzendkosten.
In de kaart 'Opmerkingen' kunnen opmerkingen naar de klant gestuurd worden. De klant kan deze opmerkingen terugzien in het besteloverzicht van de klant.
Tot slot staat er op desktop/tablet rechts en op mobiel onderin een tijdlijn van de gebeurde acties op de bestelling. Hier is ook de button te vinden om de bestelling naar de volgende status te brengen.
Status 'Besteld'
De eerste status van een bestelling is Besteld
.
De klant heeft een bestelling geplaatst en de eventuele betaling is geslaagd. (mocht de betaling mislukken wordt de betaalstatus Mislukt
en de bestelstatus Betaling mislukt
)
Als de bestelling in behandeling wordt genomen, klik je op de button 'In behandeling'. Nu opent er ook een dialoog om eventueel de pakbon te kunnen printen. Dit is optioneel en kan ook op een later moment nog gedaan worden.
Status 'In behandeling'
De beteldetails worden aangepast naar de verzendgegevens, zoals de gekozen verzendoptie en de adresgegevens van de klant. (om alle besteldetails te kunnen zien kan op de knop 'Alle besteldetails' worden geklikt onderin de kaart).
Deze fase van de bestelling is het inpakken van de bestelling en klaar maken voor verzending/afhalen. Als het pakket verzonden moet worden dient deze aangemeld te worden bij de vervoerder.
Als de bestelling aangemeld is, of al verzonden, kan op de knop Verzonden
worden geklikt om de bestelstatus op verzonden te zetten.
Voor bepaalde verzend opties wordt ook een dialoog getoond waarin de Track en trace code en link kunnen worden ingevuld, alvorens de status te updaten. Als dit wordt ingevuld, wordt er automatisch een mail gestuurd naar de klant. Als je ervoor hebt gekozen dit via de vervoerder zelf te doen, dan kun je deze velden leeg laten. Er wordt dan geen email naar de klant gestuurd.
Status 'Verzonden'
Het pakket is verzonden naar de klant, en het process van het versturen is afgerond.
Bestelling annuleren, retourneren of crediteren
Het kan natuurlijk ook mogelijk zijn dat een bestelling moet geannuleerd worden, omdat een klant dit per ongeluk besteld heeft, of geretourneerd moet worden om een of andere reden.
Bestelling annuleren
In iedere fase van de bestelling kan de bestelling geannuleerd worden. Dit kan om verschillende redenen worden gedaan. De button om de bestelling te annuleren staat altijd helemaal onderin het venster in de bestelling details.
Als de bestelling wordt geannuleerd wordt ook eenmalig gevraagd om een credit aan te maken van de eventuele betaling. Dit dien je direct aan te geven, voordat de bestelling geannuleerd wordt.
Bestelling retourneren
Als een bestelling verzonden is, kan het ook worden geüpdate als retour, mocht de klant het pakket willen retourneren. Als op de button 'Retour aanmaken' wordt geklikt, opent een dialoog om een interne reden aan te geven van het retour.
Bestelling crediteren
Nadat een bestelling als retour is aangemerkt, kan het ook de betaling crediteren. Als op de button 'Crediteer bestelling' wordt geklikt opent een dialoog. Hierin kan het retourbedrag worden aangegeven. (bijvoorbeeld als je de verzendkosten niet wilt crediteren)
Voer als reden van terugbetaling de reden voor de terugbetaling in. Indien ingesteld, zijn mogelijke waarden dubbele betaling, fraude en aangevraagd. Als u denkt dat de kosten frauduleus zijn, worden de bijbehorende credit card en e-mail aan de blokkeerlijsten toegevoegd door fraudulent als reden op te geven. Dit helpt ons ook om de algoritmen van Stripe voor fraudedetectie te verbeteren.
Als extra reden kan een eigen opmerking worden opgevoerd die als interne opmerking dient.